På många möten så känner inte alla varandra, utan man går ”varvet runt” som det heter. Den presentationsrundan brukar bli ganska stel, där vissa personer tar jättemycket plats, medan andra knappat säger något.
Ett första tips, om du håller i mötet, är att ange formatet, dvs hur förväntas man presentera sig. Men en utmaning är att många gömmer sig bakom obegripliga titlar, så det egentligen enda intrycket man får är personens person, dvs röst, sätt att tala och utseende. Många är också måna om att snabbt etablera hierarkin, dvs om man är en hög chef eller någon med mycket mandat.
Det beror såklart på hur mycket tid man har till mötet, men ju svårare saker man ska komma in på, och ju mer du behöver av en ärlig och förtroendebaserad dialog, desto mer måste du komma in på att visa personen bakom. Vi är alla snabba, som människor, att göra en massa gissningar och antagande, och de kan ofta bli fel. Och det är inte bra om det leder till spekulation om dolda agendor.
Har du möjlighet så lägg in någon enkel övning, som visar mer av personen bakom titeln. Eller lägg till en checkin som fångar deltagaren där den befinner sig just nu, emtionellt eller i tankarna. Dessa saker har betydelse i grupprocessen, och för att få närvarande deltagare och effektiv dialog.
Comments are closed