Detta är egentligen den värsta typen av möten, som standardmässigt slängs in i Outlook. En timme exakt, och helst rygg-i-rygg med andra möten. Ofta har ett antal människor slängts in på sändlistan, för att det är bra att ha. Kommer de så kommer de, tänker mötesbokaren. Här är några generella tips för denna typ av möten.

  • Berätta i kallelsen vad förväntningen på mötets utkomst är, samt eventuella förväntningar på förberedelser
  • Inled mötet med att deklarera varför du kallat till mötet, samt check-in 5 min, kring vad var och en har för förväntning på mötet. Ofta kommer du att upptäcka att hälften i rummet inte vet varför de är där. Klargör detta då.
  • Deklarera från början att du håller mötet i 55 min, och inte hela timmen, för att ge deltagarna en chans att förflytta sig till nytt möte.
  • Tydliggör samtalspunkterna och sätt dem i prioordning (på whiteboard)
  • När det är 30 min kvar av tiden, fråga gruppen om samtalet skapar värde, och hur resten av tiden ska fördelas.
  • När det är 10 min kvar av tiden, fråga gruppen om samtalet skapar värde, och hur resten av tiden ska fördelas.
  • När det är 5 min kvar, be deltagarna om hjälp, vad som har beslutats eller konkluderats, samt eventuellt nästa steg.

Categories:

Tags:

Comments are closed

Collage Communication AB