Frågar du de flesta om vad som är ett bra organiserat och effektivt möte, så svarar nog många att det är möten med tydligt syfte, agenda, tydliga beslut och protokoll. Och det är såklart en god grund att veta vad man gör på ett möte, och vad som ska komma ut av det. Men det är långt ifrån självklart att detta skapar ett effektivt möte. Ett möte måste utformas efter vad det är för typ av möte. För ett beslutsmöte, så bör absolut underlag komma ut i förväg och beslut protokollföras, men ska du ha ett informationsmöte, kan du exempelvis fundera på hur mycket som är sändningstid och hur mycket du bör lämna utrymme till reflektion. Är det en workshop, så är det kanske viktigt att skapa förtroendeband för att man ska våga öppna sig.
Det finns säkert otaliga typer av möten, men här kommer några exempel
- Styrelsemöte enligt formalia och stadgar i en etablerad process
- Informationsmöte till en enhet eller avdelning
- Projektmöte för att identifiera aktiviteter (WBS), intressenter eller risker
- Workshop för att göra en omvärldsanalys
- Workshop för att definiera gemensam vision och mål för en verksamhet
- Information och påverkan på ledningsgrupp
- Krismöte för att reda ut konflikt
- Planeringsmöte inför verksamhet eller event
- Samordning i arbetsgrupp för att dela upp arbete
- Inspiration, utbildning och att skapa gemensamma referensramar
Och det finns massor av fler typer som vi kan återkomma till bitvis här.
No responses yet